Luova lava -päiväleirit 2024

Vuoden 2024 Luova lava-leirien teema on vesi, H2O -Luovuuden lähteellä.
Tämä sivusto sisältää materiaalia teeman käsittelyyn.

Sivustolta löytyy linkkejä, harjoitteita ja materiaalia leirien toteutukseen. 

LEIKKEJÄ

Maa-meri-laiva -leikki veden olomuotoina. 
Yksi huutaa käskyjä mihin muiden täytyy mennä ja viimeisenä perille saapuva tippuu pelistä. Voidaan myös lisätä liikkumisen tapa niin että seuraavaan paikkaan täytyy liikkua edellisen paikan olomuodon mukaan.

H2O-hippa
Osallistujat liikkuvat kolmikkoina johon kuuluu yksi H eli vety ja kaksi happea eli O:ta. Jos hippa saa kiinni, porukka hajoaa ja heidän täytyy etsiä uusi molekyyli itselleen.

Kuka pelkää vettä?
Perinteinen leikki, jossa yksi menee keskelle ja huutaa "Kuka pelkää vettä?". Muut juoksevat tilan puolelta toiselle ja yrittävät välttää jäämästä kiinni. Kiinni otetut muuttuvat "vesikasveiksi", jotka eivät saa liikkua paikaltaan mutta yrittävät ottaa kiinni ohi juoksevia leikkijöitä.

Leikkejä löytyy lisää myös Suomen Nuorisoseurojen leikkipankista:
leikinriemu.nuorisoseurat.fi 

MUSIIKKI

H2O -Luovuuden lähteellä
Vuoden 2024 teemaan liittyen on tehty kappale ja pohja, jota leirien ohjaajat voivat käyttää äänitettä leirien käytössä. Äänitteestä löytyy kaksi erilaista vaihtoehtoa. Toisessa on valmiiksi laulettu kertosäe mukana ja toinen on kokonaan instrumentaaliäänite. Laulun A-osaan leiriläiset voivat itse tehdä sanat esimerkiksi seuraavalla menetelmällä: jaetaan kaikille paperilappuja, joihin kirjoitetaan veteen liittyviä sanoja (teema voi olla myös spesifimpi kuten "elämää veden alla". Kirjoitetut laput jaetaan ryhmille, jotka keksivät näistä sanoista lauseita ja/tai riimipareja. Lopuksi riimit ja/tai lauseet jaetaan taas sattumanvaraisesti uudelle ryhmälle, joka kehittelee riimit ja/tai lauseet laulun sanoiksi. Tässä äänitiedostot ladattavaksi. Musiikit on säveltänyt ja soittanut/laulanut Maiju Laurila

Luovuuden lähteellä
Luovuuden lähteellä - ilman laulua

Äänimaisema
Istutaan ringissä ja kokeillaan tehdä sateinen äänimaisema naputtelemalla sormenpäitä lattiaan. Ohjaaja voi lukea lyhyen tarinan ja tarinan edetessä siihen luodaan ääniä. Esimerkkitarinoita löytyy alta liitteestä. Äänimaisemia voi suunnitella yhteisen hetken jälkeen pienemmissä ryhmissä ja äänien tuottamiseen voidaan käyttää myös soittimia. Mikäli leirillä on rakennettu sadeputket, niitä voidaan myös käyttää.

Musiikkiliikuntaa rytmien tahtiin
Lauluja voi säestää soittimin tai liikkein. Hyvänä apuna liikkeiden keksimisessä voivat toimia rytmikortit. Alta löydät teeman mukaan tehdyt rytmikortit, jotka voit tulostaa ja joita voit hyödyntää. Esimerkiksi voit pyytää osallistujia säestämään musiikkia rytmissä jollakin soittimella. Vaihtoehtoisesti kortin rytmit voidaan toteuttaa jollakin tanssiliikkeillä (esim. tam-titi-tam-tam tehdään heiluttamalla käsiä).

SANATAIDE

Uudet laulun sanat

Sanoituksen rakentaminen: Teemana vesi

Jaetaan kaikille pieniä tyhjiä lappuja, tai ohjaaja kirjoittaa esim fläppipaperille sanat, joita ideoinnissa tulee. Ensin kirjoitetaan lapuille subjektiiveja aiheena vesi. Eli Mikä tai kuka. Kun lappuja on kirjoitettu tarpeeksi, kirjoitetaan seuraavalle lapulle Vesi-aiheisia adjektiiveja, eli vastaa kysymykseen millainen. Kun lappuja on tarpeeksi jatketaan kirjoittamista vielä verbeillä, eli tekemistä kuvaavilla sanoilla.

Kun kaikki sanat on kirjoitettu, voidaan niitä ruveta yhdistelemään runoksi, laulun sanoiksi tai yhteiseen tarinaan, jonka löydät tästä

Tarinatehtävä

Ensimmäinen vaihe tehtävässä on kirjoittaa yhteinen tarina Vesiteemaan liittyen. 

Istutaan piirissä tai yhteisen pöydän ääressä. Kaikille osallistujille jaetaan paperi. Jokainen kirjoittaa paperin ylälaitaan lauseen Olipa kerran…. ja jatkaa lausetta mielensä mukaan. Sen jälkeen hän kääntää piiloon kirjoittamansa lauseen ja antaa paperin seuraavalle. Seuraava kirjoittaa paperiin Joka päivä…. ja jatkaa lausetta. Hän kääntää piiloon kirjoittamansa lauseen.  Näin jatketaan, kunnes viimeinen lause on kirjoitettu. 

Olipa kerran….

Joka päivä…

Kunnes eräänä päivänä…

Siitä johtuen …

Kunnes viimein…

Tämän tarinan opetus on….

Kun tarinat on valmiita, luetaan ne ääneen yhdessä. Sen jälkeen jaetaan ryhmä 3-4 hengen pienryhmiin. Pienryhmässä valitaan joko yksi tarina tai edelleen yhdistellään tarinoita.  

Tarinoiden työstöä jatketaan ryhmissä seuraavanlaisesti:

  • tarinan pohjalta tehdään äänimaisemaa
  • tarinan pohjalta tehdään näytelmä tai kohtaus
  • tarinan pohjalta tehdään tanssi tai liikeilmaisua
  • tarinasta piirretään yhteinen kuva

Kun tuotokset on valmiita, ne esitetään tai näytetään toisille.

TANSSI

Tanssiin voi ottaa vedestä elementtinä inspiraatiota monella tapaa. 

Veden olomuodot
Laita musiikki soimaan ja tehkää lyhyt liikesarja eri veden olomuotojen kaltaisesti. Liiku kuin vesi, höyry ja jää. Liikesarja voi olla esim. 8 iskua kävelyä - 8 iskua keinumista kädet ylhäällä - 8 iskua hyppimistä - 8 iskua

Kalatanssit
Vesi ja vedenalaiset asukkaat voivat inspiroida kokonaista koreografiaa. Nämä tanssit ovat Susanna Kivisen koreografioimia vuoden 2007 Kalenat-tapahtumaan ja niiden tanssiohjeet sekä musiikit löytyvät alta.

Kömpelö kampela
Järvivalssi

KÄDENTAIDOT

Ilma ja vesi maalausta
Maalataan puhalluksen avulla märälle paperille. Ensin laveerataan koko iso A3-paperi runsaalla vedellä. Tämän jälkeen laitetaan pensselillä vesiväriä märälle paperille. Tämän jälkeen puhalletaan pillin kautta varovasti kohti värikohtaa. Väri alkaa liikkua puhalluksen voimasta eri puolille paperia. Värejä voi laittaa mielensä mukaan.

Sadeputken rakentaminen
Tyhjä Princles-purkki toimii yhtenä mahdollisuutena askarrella sadeputki. Tällöin putki laitetaan täyteen käpyjä ja lisäksi purkkiin laitetaan riisiä/hiekkaa tai muuta sellaista ainetta, joka purkkia käännettäessä valuu käpyjen seassa synnyttäen sadepisaroiden tyyppisen äänen. 
Toinen ohje sadeputken rakentamiseksi löytyy esim. konservatorio.fi

Kalat ja veden alainen elämä -nuket
Rakennetaan kierrätysmateriaaleista tai muusta käytössä olevasta materiaalista nukketeatterinuket. Alustukseksi jokainen luo oman hahmon esim. käyttämällä oman nimensä ensimmäistä kirjainta esim. Maiju mustekala. Tästä hahmosta tehdään käsinukke. Nukkeja voidaan käyttää myöhemmin nukketeatteriesitysten tekemiseen.

TEATTERI JA ILMAISU

Veden liikettä ja ääniä
Osallistujat asettuvat puoli kaareen, jonka eteen muodostuu näyttämö. Tavoitteena on muodostaa yksi kerrallaan omaa ääntä ja kehoa hyödyntäen yksi yhteinen veteen liittyvä kone. Miltä näyttää ja kuulostaa tippukiviluola, entä vesiputous, miten puro liikehtii ja solisee, entä sademetsä? Kuinka ukkosmyrsky jylisee ja rankkasade hakkaa? Ensimmäinen valitsee sovittuun vesiaiheeseen liittyvän liikkeen sekä äänen ja menee esittämään niitä muiden eteen näyttämölle toistaen konemaisesti liikettä ja ääntä. Seuraava liittyy koneeseen oman äänensä ja liikkeensä kera. Tärkeä on kuunnella ja katsoa muita jo koneeseen osallistujia ja hakea impulsseja toisten ääntelystä ja liikkeistä.

Elämää veden alla
Kuvitellaan ja testataan, kuinka veden alla liikkeet pehmenevät ja puhuminen ei onnistu niin kuin kuivalla maalla. Osallistujat ideoivat hahmot, jotka pystyvät elämään tällaisissa olosuhteissa. Haetaan hahmoille veteen sopiva liikkumistapa ja olomuoto omasta kehosta. Valmiit hahmot jakautuvat pieniin ryhmiin. Ryhmissä tutkitaan, miten veden alla voi kommunikoida mimiikkaa hyödyntäen. Ryhmissä toteutetaan lyhyt kohtaaminen hahmojen välillä, joka esitetään muille osallistujille. Pystytkö päättelemään, mitä kohtaamisessa tapahtuu, vaikkei sen aikana puhutakaan?

Suurin kalavale
Kuka onkaan paras kalastaja? Ryhmä on piirissä. Kuka tahansa voi aloittaa kalajutun kerronnan ajatuksella "Minäpä sai eilen aikamoisen vonkaleen..." Ensimmäisen kerrottua kalajuttunsa joku muu piirissä pyrkii keksimään vielä paremman kalajutun ajatuksella "Eihän tuo vielä mitään, mutta meidän isän katiskassa oli viime kesänä..." jne. Kalajutut voivat olla tapahtuneet joko itselle tai jollekin ulkopuoliselle. Juttujen kertomista jatketaan niin pitkään, kun edellistä suurempi kalavale ryhmässä keksitään. Harjoituksen jälkeen keskustellaan valehtelun ja tarinankerronnan eroista, mikä on uskottavaa ja miten voi kertoa uskottavan keksityn tarinan.
Harjoituksen voi toistaa toisin päin vähättelyn keinoin. Kuka onkaan saanut surkeimman kalansaaliin ikinä?

SIRKUS 

Lumipalloralli eli jonglööraus

Pallon heitto yhdellä kädellä

Harjoitellaan yhdellä pallolla kädestä toiseen heittoa. Osallistujat voivat itse myös ideoida temppuja, mitä yhdellä pallolla voin tehdä. Voidaan harjoitella myös huiveilla

  • Käden ali heitto samaan käteen tai toiseen käteen
  • Jalan ali heitto. Voit valita, kumman jalan ali heität ja otatko kiinni samalla vai eri kädellä
  • Pallon heitto ylös, välillä taputus reiteen ja pallo kiinni käteen 
  • Pallon heitto kädestä toiseen, välillä taputus kädet yhteen  
  • Pallon heitto selän takaa olan yli toiseen käteen 

Jonglöörauksen alkeissa tärkeintä on oppia ensin rytmi, jonka jälkeen myös useammalla pallolla temppuilu on helpompaa oppia. 

  • Heitä palloa ylös-alas yhdellä kädellä, välillä taputus reiteen.  
  • Heitä pallo kädestä ylös, käännä käsi ja ota pallo kiinni saman käden sormien päälle. 
  • Heitä palloa kädestä toiseen, välillä taputus (kädet yhteen).

Helpot jonglöörauspallot voidaan valmistaa itse ilmapalloista ja riisistä (tarvikkeet: sakset, riisiä noin 1dl per pallo, 1 pakastepussi, 2 ilmapalloa per pallo)   ks. https://youtu.be/DtNRBXER26U

TIEDE

Upotuskoe
Täytä läpinäkyvä astia vedellä. Tiputa astiaan eri esineitä, esimerkiksi kumi, avain, korkki ja puunpala. Veikkaa ennen tiputusta mikä esine kelluu ja mikä puolestaan uppoaa.

Jääkalikan sulatus
Täytä esimerkiksi kaksi tyhjää maitopurkkia vedellä ja laita vähintään vuorokaudeksi pakkaseen. Poista tölkkikartongit jääkalikoiden ympäriltä. Laita toinen jääkalikoista suoraan pihalle ja kääri toinen jääkalikoista esimerkiksi pyyhkeeseen. Arvatkaa, kuinka nopeasti jääkalikat sulavat.

Pippurin peläytys
Laita pieneen kulhoon hieman vettä. Riputtele pinnalle pippuria, kunnes pippuri peittää veden pinnan. Ota sormenpäähäsi pisara nestesaippuaa ja kosketa varovasti veden pintaa. Mitä tapahtuu?


IDEOITA LEIRIN KULKUUN

Leirin rakentuminen
Leiripäivät voidaan organisoida esim. erilaisten teemojen ympärille. Teemoja voivat olla esim.
  • Meret ja niiden suojelu
  • Elämä veden alla
  • Vesi ja sen olomuodot
  • Vesi elementtinä
Leirin aikataulu
Tämä materiaali rakentuu esimerkkiteemojen ja -aikataulun ympärille. Esimerkkiaikataulu on seuraavanlainen:
Maanantai (Vesi ja sen olomuodot)
klo 8-9 saapuminen
klo 9-11 Tutustumisleikkejä, Leirin säännöt ja turvallisemman tilan periaatteet
                (Yhdessä suunnitellaan leirin säännöt ja käydään läpi turvallisemman tilan periaatteet,
                tutustutaan paikkaan, toisiin ja teemaan, lauletaan Luova lava-laulu)
klo 11-12 lounas
klo 12-14 Tanssia ja vapaata leikkiä
                  (Veden olomuodoissa liikkuminen, äänimaisema..)
klo 14-14:30 välipala
klo 14:30-15 päivän koonti
klo 15-16 vapaata oleilua ja kotiin lähtö

Tiistai (Vesi elementtinä)
klo 8-9 saapuminen
klo 9-10 Sanataidetta vesi-aiheesta
               (Luetaan runoja ja tehdään niihin liikkeet, Kirjoitetaan riimejä vesi-aiheesta)
klo 10-11 Sadeputken rakennus
klo 11-12 lounas
klo 12-14 H20-Luovuuden lähteellä kappaleen rakentaminen
klo 14-14:30 välipala
klo 14:30-15 Päivän koonti
klo 15-16 vapaata oleilua ja kotiin lähtö

Keskiviikko (Elämää veden alla)
klo 8-9 saapuminen
klo 9-11 Teatteria ja tanssia
                (Tehdään itseen liittyvät veden alaiset hahmot esim. Maiju Mustekala --> Ryhmissä näytelmät)
klo 11-12 lounas
klo 12-14 Nukketeatteri
                  (Tehdään kala-aiheisia nukkeja --> Tehdään pienet nukketeatterinäytelmät)
klo 14-14:30 välipala
klo 14:30-15 Päivän koonti

Torstai (Meret ja niiden suojelu)
klo 8-9 saapuminen
klo 9-11 Meret ja niiden suojelu (Koralli -aiheena)
klo 11-12 lounas
klo 12-13 Sirkusta
klo 13-14 Esityksen harjoittelu
klo 13-14:30 välipala
klo 14:30-15 Päivän koonti
klo 15-16 vapaata oleilua ja kotiin lähtö

Perjantai